maandag 30 september 2024

RUKlame

Wat belangrijk is voor de één, is voor de ander van geen betekenis of belang.
Waar astronomen de grenzen van het universum ontdekken kunnen anderen  de schouders over zo'n onderzoek ophalen en zich hooguit druk maken over de hoeveelheid geld die het kost om die kennis te verkrijgen waar men verder toch niets mee kan. Uit hoeveel procent de manen van Jupiter uit gas bestaan? Who cares!!! Hoeveel lichtjaren de poolster van ons wegstaat? Wat maakt het uit!! We kunnen er toch niet heen.
De één wil alles weten en is geïnteresseerd. De ander doet het af als onbelangrijk. 
We bepalen onze studies en bezigheden naar wat we interessant vinden.

Ik voor mezelf heb op zich een brede belangstelling voor zaken, maar ik ben geen diepgraver. Ik ben gek op klokken, de klepels interesseren me minder. Geen geduld voor, of een te korte spanningsboog.
Jammer. Het is zo. 

Ondanks mijn brede belangstelling dringen er zich echter voor mij voortdurend onbelangrijke zaken op waarmee ik in mijn leven wordt lastig gevallen. Die mijn stemming beïnvloeden, en mijn gedrag. Onbelangrijke zaken waarvoor ik me probeer af te sluiten maar die desondanks keer op keer de weg naar mijn ogen oren en hersenen weten te vinden en die een doel dienen waar ik niet op zit te wachten maar dan soms opeens toch wel!  Dat zijn trends, of hypes. Of leuzen waar fanatiek achterna gelopen wordt. Reclame!! Gecreëerd om zaken in de markt te zetten. 
Mode moet veranderen!! Want die broek in die kleur kan echt niet meer!  Haardracht moet veranderen. Schoeisel. Jassen. Niets blijft het zelfde. Nieuwe mobieltjes worden getoond, andere earphones die werklelijk veel beter zijn,  nieuwe kleuren, andere meubels, nieuwe toetjes andere chips.
Alles draait uiteraard om geld. De reclamemaffia  stort  zijn waar over ons uit, en prijst het aan

Ik claim niet bij de schapen te horen die klakkeloos achter elke nieuwe trend aanlopen. Ik poch er soms over dat ik me niet door reclames laat beïnvloeden. Ik wil immers geen deel uitmaken van de consumerende massa die zich laat leiden door de misselijkmakende kapitalistische spots op sociale media, de mobiel, de tv en overal. De boodschappen zoals die zich ongevraagd aan mij presenteren en aangeprezen worden...Ik sta er boven!!
Ik hoor niet bij de blatende schapen die blind achter elke trend aanrennen.  Het zijn er veel!! De schapen hebben zich inmiddels  in gigantische hoeveelheden laten tatoeëren en zitten op Tiktok wanneer ze niet naar influencers luisteren. Ze  moeten uitblinken. Opvallen. Aan de nieuwe normen voldoen. Er goed uitzien  
maar ik bèèè wil me bèèè daardoor niet te veel bèèè bèèè` bèèè 
bèèè`
verdorie
bèèè
nee hè!
bèèèè, bèèè
zal je net zien
bèèèèèèèè
*


Geen opmerkingen: