woensdag 18 september 2024

Nachtspinsels

Nacht
De staat van half waken half slapen. Wegdommelen en toch alles meekrijgen wat er om je heen gebeurd. Maar er niet helemaal zeker van zijn dat wat je waarneemt toch ook niet gedroomd is, 
Hoe heet de plaats waar we naar toe gaan morgen ? Ik kan er niet opkomen. Zo'n korte naam. Het laat me niet los, Het begon met een V toch...De muziek van de Smile die in mijn hoofd steeds dezelfde tonen van 'Bending Hectic' speelt overstemd voortdurend tot diep in het irritante mijn gedachten, keer op keer op keer. Hoe noemen we een inwoner van Amiens eigenlijk?...Een Amiënsenaar? Minuten, kwartieren, een uur, meer nog woel ik in mijn bed waarin die vragen  zich opnieuw en opnieuw aandienen. Ik heb het dan weer te warm, dan weer te koud . Het dekbed eraf. Het dekbed er overheen. Ik probeer mijn gedachten een halt toe te roepen: stop STOP STOP!!! Ik wil slapen!
Hoe heet die plaats?? Waarom kom ik er niet op!?
Ik wil dezelfde muziektonen uit m'n hoofd.
Hoe heet die plaats? 
We zaten nu in Amiens. Hoe noemen we een inwoner van Amiens?
Dezelfde tonen
Na een uur of wat kwam opeens de naam, in blokletters kon ik hem zien: Niet Cannes. Natuurlijk niet! Die naam schoot de hele tijd maar omhoog. Cannes. Vannes!  Maar het is Nantes!!!
Hè`hè, Nantes!!. Ezelsbruggetje: Tante's . Kan ik nu nog even slapen? Het is te warm. Te koud. Ik heb een droge keel. Ik moet wat drinken, Water. 
Ik moet ook plassen
Nantes.
Nu was ik nog in Amiens bij de...Amiensers? Maar ik ging naar Nantes!! Bending Hectic had ik er uit gekregen . Mooi nummer op zich maar die voortuurende herhaling!!... Nantes ja, natuurlijk! hè hè,

Warempel nog even ingeslapen. 

De volgende dag even gegoogeld hoe de inwoners van Amiens genoemd worden, het zijn de Amiénois.

Dit stukje om maar even weer te geven hoe mijn nachten vaak verlopen. Muziek dat vast zi in mijn hoofd en geen uitweg vindt...is dat voor iemand herkenbaar?

Geen opmerkingen: