zaterdag 21 september 2024

James Bond versus de gewone man

James Bond. 
Ik moest aan hem denken vandaag. Aan zijn Aston Martin. Mooie wagen, Daar ben je zuinig op. Dat kan ik me tenminste indenken. Zelf heb ik niet veel met auto's. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen er helemaal op los gaan. Het is immers onmiskenbaar een staaltje vernuft tenslotte. Dus ik begrijp het volkomen, maar ik word er persoonlijk niet echt warm van. Van auto's . Ik dacht dus niet speciaal aan het vehikel van Bond maar aan het parkeren ervan.
Ik heb een aantal Bondfilms gezien maar ik heb James zijn wagen nooit ergens bij een parkeerautomaat of in een parkeergarage zien parkeren en zien  hannesen met zijn parkeerkaartje voor een onleesbaar display om een slagboom omhoog te krijgen. Ik heb hem nooit, in welke film dan ook, aan iemand zien vragen hoe of de automaat werkt.
Dat zou niet goed zijn voor zijn image, denk ik ook. Dat James de achtervolging moet staken omdat de slagboom van de parkeerplaats niet wil openen.
Uiteindelijk rijdt hij natuurlijk stoer mannelijk ook gewoon door!  Dwars door de slagboom!  En dat lukt bij hem vast natuurlijk! Het is niet zo dat de slagboom de auto en James zelf bij deze actie behoorlijk heeft toegetakeld. Dat het volgend shot er een is met een ziekenwagen. Nee, De slagboom knapt alsof het een luciferhoutje is en James strijkt met zijn hand door zijn haar . Dat komt door de snelheid van de Aston Martin en de wind.. Daar gaat je haar zo irritant van wapperen. Dan strijk je er doorheen met je hand. Cool. 
James is ook nooit zijn sleutels kwijt. Of zijn telefoon. Je ziet hem nooit terug snellen naar zijn kamer omdat daar zijn autosleutels nog ergens moeten liggen - maar waar? En dat hij dan een kwartier aan het zoeken is. 
Hij piest nooit per ongeluk op de bril want 007 piest sowieso niet, Daar heeft hij speciaal agenten voor of iets. . 

James doet altijd het goede. De gentleman en de perfecte geheim agent.
Uiteraard heeft 007  een mannetje die zijn auto parkeert. Een  Mr Parker ofzo. 

Maar ik ben een gewone man. En ik kwam de parkeerplaats niet af want de automaat weigerde dienst.
Ik ben niet door de slagboom heengereden. Dat wilde ik wel, maar dat vond Ingrid niet goed.
*
(Rowan Atkinson heeft als Johnny English een mooie parodie neergezet van Engelands beroemdste geheim-agent)

1 opmerking:

lenny booij zei

Hoi Ger,
Leuk om jouw verhalen weer te lezen. Dan weer een lach, dan weer een nadenkertje, dan weer ( het gewone leven). Wordt vervolgd, hoop ik.