dinsdag 17 september 2024

Hier, in de omgeving van Amiens.

 Ik denk vaker aan al die mensen die voor hun idealen, hun plichtsbesef, het volk en vaderland hun leven gaven. Hun leven gaven!!! ik zeg het nog maar eens. 

Wat ben je dan?
Gehoorzaam?  dom? naïef? levensmoe? een held? 
In de omgeving van Amiens is er veel gevochten en zijn er meer dan een MILJOEN slachtoffers gevallen alleen al in de slag aan de Somme. Een slag die uiteindelijk nauwelijks iets heeft opgeleverd. Hoe wrang is dat.
Begraafplaatsen en gedenkplaatsen herinneren aan deze periode van 1916. Nu 108 jaar geleden. 
Is het mooi om ergens je leven voor te geven? Voor de goede zaak!? 
Vechten voor de bevrijding van je land?. Of een land dat niet eens het jouwe is?
We kunnen het de jonge omgekomen soldaten niet meer vragen. Maar ik kan me wel een antwoord voorstellen. 

3 opmerkingen:

Jeanet zei

Hoi Ger
Weer eens bij gelezen.
Met plezier. Fijne reis en ga zo door met schrijven.

Anoniem zei

En zoals je zelf zegt. Wat is de goede zaak? De zelfmoordterrorist met zijn bomgordel van isis denkt ook zijn leven te geven voor een goede zaak.
Ik ben wel blij dat we bevrijd zijn van de Duitsers. Maar voor Duitsland zelf was dat ook geen goede zaak.

Ingrid booij zei

Anoniem is ingrid