maandag 19 mei 2008

trekhaak

Natuurlijk, ik zit er kalmpjes bij wanneer ik met de caravan achter me door het buitenland heen scheur.
Alleen voor het bijzonder geoefende oog zal het zichtbaar zijn dat ik af en toe een telkens opnieuw opkomende gedachte weg moet blazen. Een blazen dat in frequentie toeneemt wanneer de route door heuvelachtig terrein loopt.
Ze liggen er over het algemeen prachtig bij, de wegen in de heuvels. Je bent boven en ziet hoe de weg zich voor je heeft uitgelegd. Eerst die vijfprocents daling en dan verderop diezelfde weg, een dun lintje nog maar, weer omhoog (ook 5%? Staan daar nou stilstaande auto’s op? Lijkt net!)
Er staan speciale verkeersborden langs de kant van de weg, voor mensen zoals ik: toeristen met een sleurhut achter zich. Er staan speciale snelheden bij vermeld: "90!"En je weet dat het geen pesterij is, maar een waarschuwing. De wind kan tussen de heuvels verradelijk zijn. Dat bord is er neergezet nadat een aantal toeristen hun caravan bij hoge snelheid in hun achteruitkijkspiegeltje heen en weer hebben zien zwabberen.
Ik houd me goed aan de snelheid. Maar ik houd wel rekening met de windkracht. Als het niet hard waait dan… Ik bedoel, niet te kinderachtig he? Hierin zit hem ook niet het wegblazen. Ik ben niet zo bang voor scharen.
Waar ik banger voor ben is misschien niet voor de hand liggender. Het komt vast stukken minder voor dan scharende sleurhutten. (Suske en Wiske en de Scharende Sleurhut – mooie titel). Nee, het heeft te maken met de trekhaak. Krak: De trekhaak breekt – Oh nachtmerrie; de oplooprem van de caravan werkt natuurlijk niet, en ik zie, nadat de motor zich met 5000 toeren mijn auto en mijn hele hebben en houwen bijna boven op een 6 procents heuvel heeft weten te krijgen, hoe mijn caravan in volle vaart de snelweg voor een glijbaan houdt, en naar beneden denderd en nietsvermoedende jonge gezinnetjes achter mij in degelijke autootjes een ongeluk bezorgd, waarna een enkele overlevende zich later dat ene beeld nog zo goed kan herinneren:. 49 WS 49! Het nummerbord van mijn caravan. De caravan die de andere kant op ging.
Pfff Blazen Blazen blazen!!!

Geen opmerkingen: