vrijdag 23 mei 2008

Dilemma

Iedereen komt het wel eens tegen, thuis, op het werk, in het hoofd, onderweg: ‘Het dilemma!’
Het dilemma dat ik aan wil gaan snijden draait om wilskracht,discipline en zelfopoffering.
Ik zal het uitleggen. In het kort.
Ik ben een Bourgondiër van nature – ik zit tegen het gastronomische aan. Ik kan daar enorm over uitweiden, maar ik kies er nu voor om het even samen te voegen tot het kernachtige zinnetje: ‘Ik houd buitensporig veel van lekker eten en drinken!’.
Ik houd ook verschrikkelijk veel van een lekker stukkie vlees.
Maar ik kan het niet met mijn geweten in overeenstemming brengen dat ik consumeer als carnivoor.
Zeker wanneer ik op TV een documentaire heb gezien over de manier waarop wij met leven omgaan, dan schaam ik me. Dan voel ik me slecht. Zo consumptiegericht omgaan met leven zoals we dat doen, voelt niet goed. En is ook niet goed. Respectloos. Misselijkmakend zelfs.

En in de supermarkt wint na een aantal dagen toch weer die consumerende struisvogel van mijn blijkbaar toch niet zo integere geweten
Bah! Loop ik opeens weer met gehakt half om half in mijn boodschappenkarretje.

Ik wil me niet laten verleiden door vlees, maar ik laat me er wel door verleiden.
Ik wil vegetariër worden.
Ik ga nu, voordat ik boodschappen ga doen, mezelf toezingen:

“Liefde
Liefde voor dieren

Een varken is niet zomaar eten
Een varken is een dier.
Een koe is niet zomaar eten
Een koe is een dier.
Een kip is niet zomaar eten
Een kip is een dier.

Je kunt het eten
Maar het is een dier”

En dan diep zuchten, en dan gaan
En ik denk aan de documentaires.
Heb je de varkens gezien?
Heb je gezien wat de Mensch ermee doet? De Mensch die zichzelf het Recht toe-eigend om te doen met het leven wat hij belieft?
Ken je de ware betekenis van het begrip ‘geen leven hebben?’
Kuikentjes krijgen geen leven
Ze komen uit het ei geworsteld, als het meest veelzijdige stukje vlees
Voor ons.

Ik denk
Een huisdier is ook een dier.
Honden en katten krijgen voedsel, waarvoor hongerige Afrikanen een moord zouden doen
Dat krijgen ze.
Waarom leggen we die meetlat zo scheef?
Een kat is ook en dier
Net als een kip.
Net als een koe.
Net als een varken

Kom op alsjeblieft met recepten voor heerlijke vegetarische schotels!
*

Het is makkelijk om filmpjes te zoeken over hoe het toegaat in de varkenshouderij. (gelukkig ook een aantal waarin gezocht wordt naar respectvolle manieren van)Maar, over het algemeen: ik kan er van gruwen.
Dit is niet zo'n filmpje. Maar het houd me wel wakker. Hoop ik

Geen opmerkingen: