dinsdag 8 april 2008

Verwaaide geest

Mensen die langere tijd onder narcose zijn geweest, kunnen vaak dagen, soms wel weken verward zijn. De boel in de bovenkamer is dan nog niet helamaal aan kant. Ze schakelen zonder waarschuwing over van een redelijk te volgen verhaal tot wartaal. Op onzin.
Nu is dat bij mij, als liefhebber en kundige op het gebied van het Onzinnige natuurlijk een graag gezien fenomeen. Het fragmentarische droomdenken, met elementen uit verschillende realiteiten, wordt dan samengesmolten en gevormd tot een voor de patient logisch geheel, en als dusdanig overtuigend verwoord.
Maar zie er maar eens een touw aan vast te knopen.

Ingrid zei lachend: "Ik denk niet dat ik het bij jou zou merken dat je dan anders praat"( ), en dat nog geen minuut nadat mijn oudste zoon mij( bij wijze van grap, of om mij te paaien voor het een of ander) een wijze man had genoemd.
En van mij wordt verwacht dat ik betekenis aan woorden geef.. Mensen strooien maar wat over je uit, aan allerlei lariekoek. Zo van: Bak er maar wat van!.
Maar ik doe het niet meer hoor. Ik beschouw hierbij de hele mensheid als permanent zojuist ontwaakt uit een hele diepe narcose. Dat verklaart een hoop.

Geen opmerkingen: