zaterdag 21 juli 2012

Oud worden


Voorwaarden om oud te worden:

Naast vorderingen in de medische wetenschap in de behandeling van diverse enge ziektes, die daarmee opeens een stuk minder eng zijn,  krijgen we als preventie gezondheidstips te over.
Alle media doen er mee mee. We worden overspoeld met adviezen  over gezond leven,  zodat we straks allemaal ouder en sterker worden en dus langer kunnen doorwerken.
Mooi man…!
We lezen wat te doen en wat te laten. Niet te veel zus, en niet te weinig zo….

Het zal allemaal wel.

Wat me opvalt in ieder geval, als ik de kranten er eens op na sla, is dat je  een goede kans maakt om bij de ‘Eregalerij van de Oude Glorie’ te gaan horen als je misdaden tegen de mensheid hebt gepleegd.
Misschien even een rare sprong.
Dat komt omdat het wemelt in mijn hoofd.

Ik lees namelijk dat er alweer zo iemand is opgepakt. Een meneer die ervan verdacht wordt verantwoordelijk te zijn voor het uitroeien van duizenden mensen! Hij is op 97 jarige leeftijd aangehouden. Zo gezond als een vis.
En hij is niet de enige.                                                        
Nog steeds worden nazi-beulen en ander gespuis opgepakt.  Nou, reken maar uit hoe oud die kunnen zijn,
Leven die zo gezond?
Ze hebben in ieder geval geen last gekregen van een maagzweer door een schranzend geweten.
Wat nou ‘geweten?’ Je deed je plicht!!’is het verweer

En als ze nou wel een tergend geweten hebben? Als ze ’s nachts in hun slaap last krijgen van ongewenst bezoek? Ongewenste beelden? Ongewenste geluiden?
Wat dan? Dan gaan ze niet rustig dood hoor.
Of wel?
Zou het geen  enkele nazi beul  rust geven na al die jaren  gearresteerd te worden en eindelijk schuld te kunnen bekennen – nog op tijd schoon schip te kunnen maken?
Ik weet het niet. Ik kan me niet in die mensen verplaatsen. Wat me wel opvalt is dat ze oud worden.
Moeten we daar een conclusie aan verbinden?

Laten we dat maar niet doen, maar opmerkelijk vind ik het wel. Net zo opmerkelijk als dat ze NU PAS opgespoord worden…

Geen opmerkingen: