maandag 22 april 2013

Boulevardregels



Op een Boulevard lopen ,  gold daar niet een ongeschreven wet om daarover te flaneren? Daar vonden toch van oudsher de parades plaats van mensen die keken, en bekeken werden door mensen op  bankjes en vanaf  terrasjes?
Er waren er maar zat die een klein uurtje voor de spiegel doorbrachten voordat ze zich op de wandelboulevard begaven.
Welnu, ik kan zeggen: er wordt niet langer flamboyant geflaneerd op de boulevards. Niet op elke boulevard tenminste.
Zoals in Lanzarote, waarvan we vanaf het terras van ons appartement  uitkijken over de zee, en slechts de wandelboulevard ons scheidt van het witte zand en het blauwe water.  Een boulevard, waarop niet geflaneerd word, maar die helaas wel gewoon wordt gebruikt, als betrof het een bedompt steegje. Creaturen die model zouden kunnen staan voor de tekeningen van Eric Schreurs, de tekenaar van  o.a 'Joop Klepzeiker' lopen hier ongegeneerd voorbij. De gedevolueerde mensch, kun je zeggen ( de goeden daargelaten) beweegt zich hier van links naar rechts en rechts naar links voor onze ogen. Het roept vragen op als:
'Korte broeken bij oudere mannen in het openbaar. Mag dat?
En hemden bij oudere mannen?
Oudere mannen überhauBt, mag dat?'
Tsjeesz, wat de heren medici dezer dagen al niet in leven houden...het komt hier allemaal langs.

'Roze joggingsbroeken over te dikke benen, mag dat?'

'Vrijheid van meningsuiting', ik weet wat ik daarvan moet denken, en ik zou graag een toevoeging zien: De vrijheid om zich naar eigen inzicht te kleden. Want deze vrijheid dient toch echt aan banden te worden gelegd! Eerst een diploma halen dat getuigt van enige of minimale smaak. Ik ben er voor! Zeker als je van plan bent je over een boulevard te begeven waar mensen willen genieten van het uitzicht.
Je  smakeloos langs de zee te begeven geeft geen pas....het is branie-achtig en lacherig een rouwkamer betreden!  Het is kauwgom smakken in het theater!  Een prakje maken van je hors d'oevre! 
Vooruit mensen. Ik zit hier voor m'n appartement van het uitzicht te genieten. kan daar nu niet een béétje rekening mee gehouden worden? Er lopen ook mooie routes ACHTER het appartement hoor!
Hmm, lekker om rechts te zijn, volgens mij 

Geen opmerkingen: