zondag 28 april 2013

Mijnwerker



Mijnwerker
Dat is denk ik voor mij het minst aantrekkelijke beroep. Zo diep onder de grond ploeteren in de warmte, het vuil,  het donker en het lawaai .
Zullen er veel mijnwerkers zijn die het werk doen uit liefhebberij? Enkelen wellicht, maar het gros vast niet!. Mijnwerkers die fluitend naar hun werk gaan kan ik niet begrijpen. 
Ik bewonder ze wel: ' Mannelijk, stoer'. En heel misschien is het wel goed dat ze er zijn

Er zijn meer beroepen waar ik niet aan moet denken. En er is er weer eentje bijgekomen
:' steward in een boeing 737!'  Gisteren ben ik met een zo'n vlieg'tuig'  naar Gran Canaria gegaan en ik heb me zo es een tijdje tijdens de vlucht zitten verplaatsen in de man die daar zo in de weer was met onhandige karretjes in een smal gangpad waarlangs je elkaar niet kunt passeren, terwijl er juist zoveel  zijn dieWILLEN  passeren.  Moeders met jengelende kinderen die naar de wc moeten, en allerlei anderen die zich moeten ontlasten en dan weer terug moeten naar hun plaats. Nee, een aangename werkruimte ziet er anders  uit. Maar Simone deed het nog allemaal redelijk met een smile. Een aangeboren smile denk ik. Sjokkend van luchtzak naar luchtzak met in zijn handen plastic bekertjes, krasloten, zakjes kinderspeelgoed, vuilnis, of met pakjes sigaretten. Parfum en luchtjes promotend leek hij in het constante geruis van de motor van de Boeing zijn plek te hebben gevonden.
'Simone?'is dat eigelijk voor een man niet een erg vrouwelijke naam? Ja, toch droeg hij deze naam met een veiligheidsspeld op zijn jasje. Even tevoren had ik een beknopt reisgidsje van Gran Canaria gelezen,  dat het eiland zo gayvriendelijk was. Er waren veel homobars, travestieten en anderen die met hun geslacht in de knoop zaten. Simone zal er dan wel één van zijn.

Er was nog een steward en er waren twee stewardessen. Maar Simone was de leading man. In het begin liet hij wel iets van irritatie zien, toen hij het  veiligheidspraatje wilde houden met bijbehorende gebaren stond hij even als een wanhopige leraar voor een onwillige klas: PAY ATTENTION PLEASE! ONLY ONE MINUTE' Hij was degene die ons door zijn boordtelefoont  het meest toesprak. Een praatje dat elke twintig minuten begon met: 'May I have a moment of your time please..'waarna je je oren moest spitzen om enkele woorden van zijn gesproken tekst te kunnen vertalen Meestal ging  het over de koopwaar waar hij of zijn collega's dan mee langs zouden komen.
Twee van die collega's, een man een vrouw die aan de algemene schoonheidsvoorwaarden voldeden en van ongeveer dezelfde leeftijd, liepen samen - de een achteruit, de ander vooruit, met tussen hen in een karretje  koude en warme dranken.  Ze blinkten zo nu en dan naar elkaar, en dat was dan wel weer spannend om te zien.  A dirty mind is a joy forever.
Maar voor de rest lijkt het me geen topbaan. 

Een enkele keer gaat er ook wel eens een steward door het lint. Want vriendelijk blijven naar passagiers die je eigenlijk voortdurend in de weg lopen, dat valt niet altijd mee. Laatst nog, heeft een steward door de boordtelefoon een medepassagier de huid volgescholden. De passagier was ondanks herhaalde mededelingen toch van zijn zitplaats opgestaan terwijl het toestel nog aan het taxiën was.De steward liep zijn richting uit en kreeg toen de koffer van die passagier tegen zijn hoofd.  Na het uitschelden heeft de steward enkele biertjes gedronken en heeft via de noodglijbaan het toestel verlaten.
Is wel z'n baantje kwijt nu, maar ik kan me ZO GOED in  die steward verplaatsen..

Geen opmerkingen: