zondag 3 januari 2016

Davincini , bericht 1157

Ik ben 55 plus en ik zeg niet dat vroeger alles beter was,
Maar voor VEEL dingen geldt dat wel. Voor mij.

We gaan ervan uit dat gemak de mens dient. Daarom is er, en wordt er nog steeds  gefocust op efficiency: Hoe kunnen we het makkelijker maken voor de mens? (Daarnaast natuurlijk, hoe kunnen we zorgen dat hij dingen blijft kopen?) Hoe kunnen we zorgen dat hij het gevoel krijgt dat hij het door zijn aanschaf minder druk krijgt?
Hij moet om te beginnen zich niet van A naar B hoeven te verplaatsen met de benenwagen. Hij moet zich zelf kunnen vervoeren. Als het even kan met de auto. Fijn voor de mens, goed voor het land, want handel!   Hij moet alles kunnen kopen wat in hem opkomt.
Hij moet niet zelf de was gaan doen. Daar moet een machine voor komen. En ook een machine om de was te drogen. En een machine om de afwas te doen. De garagedeuren moeten automatisch open kunnen gaan. Het is ook fijn om bij kou in een voorverwarmd huis te komen. Heerlijk om TV te kunnen kijken, radio te kunnen luisteren.  Makkelijk om snel je haar te kunnen drogen. Snel informatie te vinden en te kunnen delen.  Contact te kunnen onderhouden met een ieder.

Het kan allemaal, en reken maar dat deze jongen daar ook van kan genieten. Los van de vraag of dat we er werkelijk wat mee opschieten…

Waar geniet ik NIET van? Wat was vroeger dan beter?

Ten eerste moet de marktwerking in een aantal sectoren meteen worden stopgezet omdat zo langzamerhand bewezen is dat ze de consument totaal niet dienen.  Het beoogde doel van de marktwerking was dat de consument zou kunnen kiezen uit geleverde diensten en producten. De bedrijven zouden dan moeten concurreren en daar zou dan prijstechnisch gezien de consument van profiteren.
Nou, dat is niet zo. U en ik bevinden zich in een moeras tussen onontwarbare kluwen van glibberige luchtwortels .Waar het gaat om levering van energie, vervoer,postverkeer, telefonie, en vooral de zorg.
Weg dus met de marktwerking in die sectoren!  We hadden er sowieso niet om gevraagd!! We hebben het ons in de maag laten splitsen!
Terug met de staatsbedrijven. Die liepen!! Die waren duidelijk en overzichtelijk. De PTT, de NS. (Als Staatsbedrijf aanzienlijk minder last van weersomstandigheden!) . En vooral de zorg. Wat zijn we bezig om er DAAR een zooitje van te maken.

En dan 2: Terug met de menselijkheid! Met echte service!. Geen automaten maar mensen achter loketten. Geen bandjes maar echte mensen aan de telefoon! Geen wachtmuziekjes, maar voldoende mensen om je fatsoenlijk te beantwoorden. HET IS NIET fatsoenlijk om bellende klanten te woord te laten staan door een computer. Dat is beledigend en minachtend!! Daarna kan er überhaupt van service dus geen sprake meer zijn!. Wat MIJ betreft!

Ik wil een nieuwe Revolutie. Help mensen aan het werk. Bemand de loketten weer! Weg met de keuzemenu’s! Laat er weer mensen zijn die je kunnen beantwoorden!
Nooit eerder voelde ik me als mens zo een onbeduidend en gebrandmerkt schaap als in het laatste jaar. Dat heeft een boel oorzaken. Die heb ik hierboven LANG niet allemaal aangestipt.  Ik denk het wel te kunnen scharen onder de noemer en het kwaad waarmee het begon: Ontmenselijkheid! Mensen zijn niet langer mensen van vlees en bloed, maar nummers, produktie-eenheden, consumenten en lastenposten 

Verder staan er  teveel malloten achter het roer die van ons prachtige land een bananenrepubliek maken!!


Of het goed met mij gaat? Met mijn kop in het zand wel hoor! Prima!

Geen opmerkingen: