maandag 3 januari 2011

Karkassas

Het jaar heeft een opmerkelijk begin dit jaar in Arkansas.
In het plaatsje Beebe vallen er honderden dode vogels uit de lucht. ( deed me danken aan een grapje dat we vroeger maakten. Dan zei je tot iemand, terwijl je naar de lucht keek: Kijk! Een dood vogeltje! En als die ander dan ook het zwerk met zijn ogen begon af te speuren was dat dikke lol…we waren nog jong )
Maar je zal maar buiten komen en de straten, de stoepen, de voortuintjes, en de daken liggen bezaaid met vogellijkjes – luguber hoor.
De oorzaak is tot op heden onbekend. De drie mogelijke verklaringen willen er bij mij niet in, te weten:
1) 1 - - Ze zijn door de bliksem getroffen. ( allemaal? Onwaarschijnlijk – er moeten dan ook schroeivlekken te zien zijn?)
2) --- --Ze zijn in een hagelbui terecht gekomen. ( er zijn wel vaker hagelbuien – maar nog niet eerder heeft dat als gevolg gehad dat er hierdoor honderden vogels uit de lucht vielen)
3) -----Ze hebben stress gekregen van het vuurwerk ( ja hoor…)
Ik miste de uitleg waar ik als eerste aan zat te denken. Vervuilde lucht. Luchtverontreiniging. Dat had mij de meest voor de hand liggende verklaring….
Twee dagen later. Arkansa is nog niet eens van de schrik bekomen. Wat gebeurd?
Er worden tienduizenden dode vissen gevonden. Vooral zoetwaterbaarzen. 200 kilometer verderop!
Vogels dood, vissen dood – bovenstaande verklaringen voor de dood van de vogels kun je niet op de vissen plakken. Is er wel een link?
Experts ( experts in wat? onverklaarbare diersterftes? ) spreken te snel naar mijn zin over ‘toeval’.
‘testje van US Army, nu nog even een verhaaltje eromheen verzinnen’ lees ik in een reactie op het nieuwsbericht. Andere reacties reppen over het eind der dagen. Ik weet het niet. Ik weet wel dat er in het verleden in een Amerikaans plaatsje haringen heeft geregend. Die waren door een wervelstorm uit zee gezogen, en later als regen kilometers verderop uit de lucht gekomen.
Daar zit je dan met je hengeltje langs de Arkansasser plassen….
Afin, hoe dan ook, we gaan dit even volgen.
laatste nieuws op 'het nieuwsblad.be':hoge verantwoordelijken van de veterinaire dienst in Arkansas melden dat een trauma hoogstwaarschijnlijk de doodsoorzaak is van de vogels. Angst dus. Stressvogeltjes...
Davincini: Ze moeten ook niet zo hard knallen met dat vuurwerk in Beebe. Neem een voorbeeld aan het bescheiden nieuwjaarsvuurwerk boven Sydney, of New York. Daar schrikken die vogels tenminste niet zo van.......)

Geen opmerkingen: