maandag 31 januari 2022

De Commercial Breek!

Daar heb je hem weer! Die reclame die als een gladjanus langs de reclamecodecommissie is geglipt. 
( album voor Suske en Wiske: De Glippende Gladjanus)

Hij komt elke dag op diverse radiozenders  voorbij, en kan wat mij betreft nu al voor de Loden Loekie  genomineerd worden. Of erger! De makers moeten een jaar opgesloten worden is een penitiaire inrichting. 
Met hun app voor de beveiliging. 
Want daar doel ik op
Een verschrikkelijk slecht gespeeld spotje waarin een man en een vrouw net in bed liggen. Zij vraagt of hij het alarm heeft aangezet. Maar, oh jee, hij is het vergeten!!!  Zij is slim en gebruikt dan de app om het alsnog te doen en dan kan hij rustig slapen. Hij zegt dan tegen zijn vrouw dat het hem toch wel een veilig gevoel geeft. 
De conversatie klinkt robotesk. Onwerkelijk. Eng.  Hele enge mensen. Die denk ik ook niet vrijen omdat het zo'n troep geeft.  Stel je voor, straks krijg je enge diertjes in je matras!
Dan zou een volgende commercial deze kunnen zijn. We zien onrustige mensen in bed liggen. Ze hebben kennelijk overal jeuk want ze krabben zich een ongeluk. Van slapen komt het niet. Wat is het probleem? In het matras hebben zich wantsen verschanst. Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak? Gemorst sperma! Dus: als je vrijt, gebruik Super Hygienic Condoom, zal er dan gezegd worden.  Uw matras wordt niet vochtig en een goede nachtrust is verzekerd. Behalve als er natuurlijk een klein produkt als een baby moet komen, zal een vrouwelijke voice-over dan besmuikt zeggen. snel. 
Maar ik dwaal af.  Mensen pantseren hun woning.
Mensen slapen schijnbaar beter wanneer het huis een onneembare vesting is geworden waarvan je mag hopen dat ze er in geval van brand nog uit kunnen komen. Met de app.
De commercial heeft als doel angst aan te wakkeren bij mensen. Dag mag, want de systemen moeten verkocht worden. Maar zou dat eigenlijk niet aangepakt moeten worden? Het versterkt immers het wantrouwen in deze toch al kille samenleving waarin onvermoeibaar gestreeft wordt naar verdere ontmenselijking.. 
We wonen echter nog niet in een getto!!. Doe dan ook niet of dat wel zo is!

Nóg een commercial waar ik zwaar mijn bedenkingen tegen heb is die van het particulier onderwijs. Dat zou  het beste uit je kind halen omdat het reguliere onderwijs dat nu eenmaal NIET kan! Ouders ( waarschijnlijk DIE ouders die ook verzekeringen afsluiten speciaal voor hoger opgeleiden) gaan op zoek naar dat beste particulier onderwijs dat lang niet iedereen kan betalen en die de minder daadkrachtigen doet vrezen dat het onderwijs dat hun kind geniet benedenmaats is , en dat hen wellicht met een schuldgevoel opzadelt: "had ik meer verdiend, dan had ik het mijn kind ook kunnen geven" En wat voor een stempel krijgt het onderwijs intussen opgediend!!

Los ervan of de kinderen het ZELF ook zo'n feest vinden trouwens.

Gatverdamme, in wat voor land zijn we terecht gekomen? 

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hoe bestaat Het!!!
Dit waren ook de opmerkelijke berichten voor mij waar ik even bij stilstond.

lenny booij zei

unknown is zus Len