Hans W. zat
zich thuis met zijn groenplastic gieter achter de Vrouwentongen te verbazen. ( nee Hans kreeg je niet achter de Begonia's, maar Vrouwentongen, of Sanseveria's zoals sommige mensen zeggen, daar had hij wel wat mee) Dat was zo leuk van Hans. Het toenemen der jaren had hem nooit zijn vermogen
ontnomen om zich, op een kinderlijke manier bijna, te verbazen.
Hij
verbaasde zich over het vertrouwen van mensen.
Het
vertrouwen van mensen in systemen. Met name die van de spoorbomen. Vanuit het raam kon hij ze open en dicht zien
gaan. Eerst begonnen de rode
waarschuwingslichten te knipperen, dan klonk de nerveuze spoorwegbel snel snel
snel snel snel ( oversteken nu het nog kan!) en dan gingen ze omlaag, die spoorstokken,
spoorBOMEN is eigelijk geen goed woord hè? Het zijn stokken!
En dan
wachten.... Meestal 22 seconden. En dan ZOEFZOEFZOEF!!!
Woow!!
Hans vond
het heerlijk langs de spoorlijn te wonen. Het gaf hem het gevoel deel uit te
maken van de wereld die reizen heet.
“Ja, bij mij
komen ze elke dag voorbij hoor, de
treinen: intercity’s, internationale
treinen, en GOEDERENtreinen ’s nachts ..! VEEL JOH!!”, zo kon hij zich op
feestjes uitlaten. En daar was altijd wel een luisterend oor voor. Vaak van
iemand die meende te weten wat voor product zich waarschijnlijk in de goederenwagons bevond.
Wat Hans
verbaasde was het vertrouwen van de weggebruiker die de overweg naderde.
Bijvoorbeeld een automobilist. Zou die nou es nooit denken? ‘Als het elektrisch circuit het maar doet rondom de spoorbomen. Als het maar niet kapot is…. Straks rij ik door, en dan komt er TOCH een
trein!! ( heb IK weer..)’
Hoe vaak
moet je niet terug naar de shop met iets dat het niet doet? Wie heeft er niet met zijn computer aan een
balie gestaan? Of heeft er ‘een mannetje’bij moeten halen? Bij de IKEA staan RIJEN voor de vier loketten van de klantenservice. Rijen van mensen met spullen met mankementen.
Hans moest
vanmiddag ook weer terug naar een shop: de BCC. Hij had er drie maanden geleden een prachtig mooie Sony camera gekocht, maar
je kon er al na drie maanden niet meer mee opnemen!
Dingen gaan
kapot, of zijn niet goed. De praktijk wijst het maar al te vaak uit.Of het nou
een nieuwe of gebruikte auto is..mankementen komen voor! Mensen die een solide paraplu hebben gekocht zie
je vaak als het een beetje waait met een handvat in de
regen lopen achter een binnenstebuiten geklapt regenscherm. Niet de bedoeling
en (behalve voor de omstanders) niet leuk!
Hans wist te
vertellen van de keer dat de spoorbomen het inderdaad niet deden. Toen gingen
ze dicht, en bléven ze dicht, ook toen de trein al lang voorbij was. Het had gesneeuwd en gewaaid in die
periode. Winter 2009. Daar was de politie toen nog bij geweest. Ze hadden het
verkeer tussen de spoorbomen zigzaggend laten oversteken.
Hans had er
nog foto’s van in zijn album, compleet met het artikeltje dat in de
regionale krant had gestaan.
Tja, het
vertrouwen van mensen, dat uit zich nog wel het best in het verkeer. En het gekke is: daar werkt alles dan ook bijna
altijd. De stoplichten springen niet allemaal tegelijk op groen, de lichtjes zijn allemaal goed op elkaar
afgesteld. Het is mooi dat het kennelijk wel kan. Dat er zo een wereld ook bestaat. We geloven
blindelings dat er geen trein aankomt als de spoorbomen open staan.
Is dat niet bijzonder?
Zie jij een bureautje klantenservice? Ik niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten