dinsdag 5 juni 2012

Bij de oogarts


Wachten is normaal. Dat weet je, in een ziekenhuis.
Maar de duur ervan viel me mee.

Een struise blondine in het wit  riep mijn naam.
Ik liep achter haar aan naar een klein kamertje, waar mijn ogen gemeten zouden worden.
Ze zei: ‘Gaat U maar lekker zitten’
Lekker zitten? Zo lekker een beetje achterover, een beetje lui, languit, benen lekker gestrekt naar voren, handjes relaxt gevouwen over de buik, en dat jij me dan wat lekkers brengt, zo lekker?
‘Leg Uw kin maar even lekker daarop’
Tot zover het lekker zitten dus. Nou moest ik mijn kin ergens LEKKER op leggen? Tsjonge jonge! Wat ligt mijn kin lekker zeg, op dat kinnenbakje, waar kan ik die kopen, struise blondine? Ik wil er thuis ook één. Maar dan liever een blauwe, en eentje die wat zachter aanvoelt.

Mijn ogen werden gemeten. Een ander apparaat kon onmiddellijk een diagnose geven over de oogdruk.
Daarna zei ze:’ Nu mag U in die mooie stoel gaan zitten ’
 Ik zag geen mooie stoel. Ik zag een wat plomp uitgevallen neplederen bureaustoel. ‘Die?! Ah joh…die kun je niet mooi vinden’
In de mooie stoel gezeten moest ik zeggen of ik letters kon herkennen die verderop geprojecteerd werden, en later naar boven kijken. Ik kreeg   druppels in het oog.   Ze had het niet over lekkere druppels. Gelukkig.

We wisselden enkele opmerkingen over de crisis. Zij zag een grotere kloof tussen rijk en arm. En de armen gingen allemaal nu aan het junkfood, en dan daarna een toename van hart- en vaatziekten en suiker en zo meer.
‘Dan heb jij in ieder geval werk,  in de gezondheidszorg’ zei ik
Maar dat werken verdiende slecht, vond ze.
Ik dacht: ‘ben jij niet gewoon een zeikwijf?’

Met grote pupillen mocht ik gaan zitten in een wachtgang, waar medewerkers van het ziekenhuis heen en weer liepen naar kamertjes achter deuren, nagekeken door ons wachtenden, die aan ‘ arts en auto’ geen boodschap hadden. Het wachten was nu op dr Flipse. Die zou mijn ogen verder onderzoeken.
Flipse keek  in zijn donkere onderzoekskamer met een lampje in mijn ogen en constateerde blepharitis.
Dus..
-Geen lekkere of mooie bepharitis dokter?
- Nee, maar je zit er wel mooi mee.

Buiten gaf het daglicht een aanslag op mijn vizier, en ik fietste met vrijwel gesloten ogen naar huis.


Geen opmerkingen: