zondag 29 mei 2011

Ageview


Vanmorgen sloeg ik weer eens steil achterover van verbazing.
Ik las in een regionaal krantje dat drankwinkels overgaan op een nieuw systeem om leeftijden van klanten te checken. Want de ondernemers mogen nu eenmaal geen alcoholica verkopen aan mensen onder de 16 en geen sterke drank aan mensen jonger dan 18.

We waren al verplicht om ons ID bij ons te dragen, maar goed.
Jongeren hebben dat vaak niet bij zich.
En dan moet de drankhandelaar weigeren om drank te verkopen.
Maar dat vindt de verkoper vervelend.
En de jongere ook.

‘Ik ben ECHT 16.’
-‘Laat maar eens zien dan!’
‘Maar ik heb m’n ID niet bij me!! ‘
-‘Dan ga je hem maar halen’
‘DAT GAAT NOU NIET!’

De middenstander vindt dit onplezierige situaties. Ze willen verkopen, maar ze willen ook hun verantwoordelijkheid nemen in het bestrijden van drankmisbruik; daarvoor zijn de regels nu eenmaal opgesteld.

Hoewel het eigenlijk heel duidelijk is: geen ID? Geen drank mee!
Maar goed, ingewikkeld allemaal, blijkbaar.

Voor elk probleem een oplossing!
De redding voor de drankhandelaar is gevonden!
Ageview!
De koper van om en nabij de 18 wordt gevraagd op een rode knop te drukken, die op de toonbank is bevestigd. Op het moment van drukken wordt er via een camera een opname gemaakt van de aspirant koper en het beeld wordt doorgestuurd naar,
( en nou komt ie – maar het is serieus zo…) een TEAM VAN DESKUNDIGEN die in Breda zitten en binnen drie seconden moeten antwoorden . JA ( ouder dan 16, 18)
Krijgt de drankhandelaar door ‘JA’ dan kan de booz over de toonbank.
Wanneer er binnen de 3 tellen geen respons komt, dan betekent het dat de deskundigen twijfelen, en gaat de koop in principe niet door.

Als de jongere dan protesteerd....?

Wat moet de vernieuwde ondernemer dan doen?
Daar is over nagedacht hoor...
Dan moet hij vragen naar het IDENTITEITSBEWIJS van de koper!

WHAAAAAAAAAAAAAHHH!!!!!!

Geen opmerkingen: