Misschien was het wel de
belangrijkste drijfveer geweest om te kiezen voor meditatie en filosofie. Het
besef dat hij verdwaald was. De hoofdzaken moesten niet alleen maar zaken van
het hoofd zijn, maar toch vooral van het hart. Zo bedacht hij het, als huis-tuin en keukenfilosoof. Verder hield Arnold zich bezig met vragen als: 'Waar komen je idealen
vandaan? Je motivatie?
Hoe vind je de essentie van het leven. Hoe aanschouw je dat?'
Arnold nam een voorbeeld aan de Bouddha. Bouddha
ontving 'enlightenment 'door dagenlang te zitten onder een tamarindeboom. En
verder niets te doen. Niet eten, nauwelijks drinken. Hij aanschouwde de mensen vanonder de boom en verwierf zich
daarmee een scherp inzicht. Hij nam onbevangen en onbevooroordeeld waar. De
jongeren, de ouderen, de zieken, de rijken, de armen. De
Bouddha zag ze voorbijkomen, en hoorde hun geklaag over aardse beslommeringen.
En prins Siddhartha , onderweg naar het Bouddha-schap zag maar één weg om te
ontsnappen van al dit lijden op de wereld. Je moest er boven kunnen staan, en
daartoe moest je je kunnen onthechten!! Het is belangrijk te weten dat lijden
te maken heeft met hechten. Hecht je niet aan spullen, niet aan je familie,
zelfs niet aan je eigen kinderen. Niet aan jezelf. Wanneer je los staat van
alle aardse zaken, kun je pas echt vrij zijn!!
Deze filosofie had Arnold aangesproken. Hij had er iets mee,
vond er waarheid in, maar zoals vaker
zit er tussen theorie en praktijk een
engte die genomen moet worden. Want DOE het maar. Probeer maar eens onthecht te
raken. Hoe doe je dat? Mooie filosofieën zouden in praktijk toch vruchten
moeten kunnen afwerpen. Moeten in de praktijk haalbaar zijn.
Dat is wat Arnold wilde bereiken.Het
loskomen dat hem in staat zou kunnen stellen tevreden te kunnen zijn met
zichzelf, zijn omgeving en met Het Hogere . Dat hem rust zou kunnen geven, dat
hem vrede zou schenken. En enkel daarom.
Egoïstische motieven eigenlijk. Niet helemaal Bouddha-waardig.
Hij wilde zelf
geen nieuwe Bouddha zijn aan wie zich een religie zou kleven. Een Bouddha is
een leermeester. Een gids. Dat wilde hij eventueel wel zijn. Een gids zonder
strapatsen.
Stap 1 was observeren.
Eigenlijk zoals prins Siddharta begonnen was. Zonder TV, zonder radio. Zonder verdere
communicatiemiddelen. Hij zou plaats nemen op een plek in de natuur, waarvandaan
hij tevens de mens in zijn meest pure vorm zou kunnen waarnemen. Waar
mensen kwamen die zich in zekere zin onthecht wisten van hun huis en er
vrijwillig voor hadden gekozen de luxe althans voor tijdelijk achter zich te
laten Het was even zoeken. Uiteindelijk viel zijn oog op een plaats in het
Duitse Eiffelland. Langs een rivier. God was aanwezig in de bomen de heuvels,
de lucht en het water. En de onthechtte mens kwam er om er zichzelf te kunnen zijn. Op
camping Saur und Bauer in de Duitse Eiffel.
Arnold plaatste zijn tent
op de camping en posteerde zichzelf achter een campingtafel voor die tent.. De
houding die aangenomen moest worden teneinde een betrouwbare observatie te
krijgen was er één die niet veel moest afwijken met die van de andere bezoekers. De basishouding die hij gewoon
was aan te nemen bij het mediteren, benen gevouwen in kleermakerszit, ellebogen
op de knieën en de vingertoppen tegen elkaar zou hem teveel doen opvallen en de
mensen zouden zich naar hem toe afwijkend kunnen gaan gedragen.
Thuis in zijn woning in
Dendermonde had hij zich een nieuwe meditatievorm aangemeten. In zeven maanden
tijd lukte het hem om zichtbaar te zijn en ongezien te mediteren. Zittend op
een eenvoudige stoel licht voorovergebogen met de onderarmen voor zich over
elkaar geslagen op een tafelblad.
En zo was hij dan ook
waar te nemen voor de argeloze gast van Camping ‘Saur und Bauer’in de Eiffel.
De zonderlinge man achter zijn tafel die daar vooral bewegingloos zat, zweeg en
keek. Gasten vermoedden dat het een trieste figuur was, een zwakbegaafde
wellicht, een lozer, een nietsnut. Hoe had men kunnen weten dat Arnold
verzonken was in een zoektocht naar verlichting? In zijn postuur had Arnold nog
het meest weg van een uitgezakte en teleurgestelde ex-Bourgondiër.
Men dreef de spot met
hem. Arnold hoorde ’s nachts met zijn door oefeningen gescherpt gehoor dat er om hem gelachen werd. Het
raakte hem niet, hij stond er boven, maar hij besefte wel dat zijn houding ten
opzichte van de andere gasten verandering behoefde.
‘But the fool on the hill sees the sun
going down, and the eyes in his head, see the world spinning round’( McCartney)
Arnold verbleef acht
weken op de camping. Van 20 juni tot 16 augustus.
Die 16e
augustus vertrok hij weer.
Er had zich geen
Eureka-moment voorgedaan in het Enlightenment-spectrum. Geen antwoorden waren
gegeven waar het ging om de ‘GROTE VRAGEN’.
Hij had in de mensen op
de camping geen onthechters waargenomen. In tegendeel zelfs. Zaken als familie,
wijn, eten, een warme douche, schone kleding, en een winkel dicht in de buurt bleken
belangrijke factoren. Eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het was dezelfde
constatering die prins Siddhartha ook gedaan had. Maar wat Arnold wel bevreemde
en de ogen opende was de afwezigheid van
‘lijden’. Er werd niet geleden onder de mensen. Er leek veel tevredenheid en er
was geen geklaag maar vrolijkheid. Soms
dankzij de gehechtheid!!!
Niemand maalde er over 'loskomen'. De mensen hadden hun balans al gevonden.
Niemand maalde er over 'loskomen'. De mensen hadden hun balans al gevonden.
Onder welke boom had
Bouddha gezeten?
Arnold zat in ieder geval
onder een andere. Onthechting ? Kan wel waar wezen. Tevredenheid! Dat was het
meer! En als er afscheid genomen moet worden van een bepaalde gehechtheid, dan
konden mensen, zo merkte Arnold ook later, daar doorgaans prima mee omgaan.
Goed, tegenslagen hoorden bij het leven, evenals het loslaten van de dingen
waarvan je geniet en waarvan je houd. Dat wordt ook meestal wel weer overwonnen
en ‘what does not kill you makes you stronger.’
Wat Arnold had geleerd
was dat de Bouddha helemaal niet zo’n grote Bouddha was. Eerder moest hij gezien worden als een achterhaalde
charlatan met interessante praatjes! En in zijn tuin in Dendermonde plaatste Arnold
zijn jarenlang gekoesterde beeldje van Bouddha van het althaar dat hij op de
schouw had staan naar de tuin! Wat hem betrof was Bouddha niet meer dan een
tuinkabouter!
Dat beeld van Bouddha als tuinkabouter is zich later gaan
verspreiden, en bij Ikea en Leen Bakker kun je ze tegenwoordig ook kopen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten